fredag 11. desember 2009

Stresshåndtering - viktig for alle og enhver!



I fonteneparken


Vi er i den avsluttende perioden av året, og på kontoret er alle veldig stresset. Papirer og evalueringer skal gjøres ferdig, og tidsfristen banker på døra.
Midt i alt dette ble det i går likevel prioritert tid til at hele teamet deltok på en workshop med en psykolog. Han snakket om stress, og hvordan man takler det på en best mulig måte. I par fikk vi blant annet i oppgave å først fortelle hverandre ting vi MÅ gjøre. Deretter skulle vi snu og bytte ut JEG MÅ med JEG VIL! Plutselig ble pliktene og gjøremålene litt mer overkommelige. Å ha en positiv holdning kan gjøre at vi alle kommer lettere gjennom en stressende hverdag, enten med jobb, skole, studier eller organisering. Kanskje er det viktig å ta kontroll over livet sitt, og gå inn i oppgaver med innstillingen om at dette faktisk noe jeg selv har valgt å bruke tiden min på?
Psykologen mente også at 10 minutter med stillhet hverdag kan gjøre oss mer avslappet. I en stresset periode er det overraskende vanskelig, men desto mer nødvendig!
Å puste riktig er en klisje mange er lei av å høre. Men prøv å sette deg godt til rette, puste ordentlig med magen og slappe av i alle muskler. Det er avslapning på rekordtid!

Stress har tre faser:
1. Man har mange ting å gjøre, og hverdagen er hektisk, men man er optimistisk og har det bra.
        2. Man har vanskelig for å sortere alle gjøremålene, og blir ukonsentrert og bekymret.
        3. Kroppen begynner å si ifra med hodeverk og smerter. Man føler seg maktesløs og at oppgavene er uoverkommelige.

  Psykologens beste tips for en roligere hverdag:
          1. Skru av mobilen når du har en samtale ansikt til ansikt
          2. Lev i nåtiden – nyt øyeblikket
          3. Start hver dag med å si positive ting til deg selv
          4. Premier deg selv når du har lykkes med noe
          5.  Vær takknemlig!
          6. Feir livet!  (Celebra la vida - Axel)


           Nå har jeg flyttet til en ny familie, og har det veldig bra.

             Spansken går det bra med, og endelig føler jeg at jeg får sagt det jeg har lyst til å si og 
             forstår et meste.
             Og med dette skal jeg snart gå inn i en (forhåpentligvis) rolig juleferie. 
          
              "Kast all deres bekymring på Ham, for han har omsorg for dere" 1.Pet 5,7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar