onsdag 7. oktober 2009

Forsteinntrykk

Jeg er trygt framme i Peru, og har hatt mine første dager og netter i Lima. Jeg bor i en veldig koselig familie sammen med tre av de andre norske. Her skal vi bo i tre uker mens vi går på språkkurs, og skal deretter dele oss i par på prosjektene vi er tildlelt.















Det første som slo meg da jeg kom var; Jeg håper jeg har nok varme klær. For tro det eller ei; vi fryser som bare det! Her er det nemlig vår enda, sommeren kommer i januar. Det er egentlig ikke så kaldt, men lufta er fuktig og alle dører står åpne så det er konstant gjennomtrekk. I tillegg er det veldig dyrt med strøm og gulv og vegger er laget av sement. Vi satser på at vi blir vant til det, og så er det en god grunn til å holde seg i aktivitet hele tiden!


Foreløpig har jeg ikke sett så veldig mye av byen. Mine noe begrensede språkkunnskaper hemmer meg selvfølgelig litt, men jeg lærer mer og mer hver dag. Jeg har vært med Claudia (min vertssøster, 22 år) på markeder i nærheten og det er veldig spennende. Her kan man få kjøpt alt mulig i små boder og butikker. Overalt er det masse frukt, og en mango i Norge blir aldri det samme etter å ha smakt disse.


Lørdag kveld var vi ute å danset på en nattklubb sammen med noen av Claudias kamerater. Vi var litt nervøse (”Har vi kledd oss riktig? Danser vi OK? Hva om vi ikke skjønner hva de sier??”), men det ble kjempe gøy. Mitt mål er å etter hvert lære meg forskjellen på alle dansene; merengue, salsa, combia osv…..

Til tross for en sen kveld (natt), så sto vi opp og gikk på katolsk messe kl 08.00. Det var egentlig ganske likt en norsk gudstjeneste, men her var det mer liv med åpne dører og folk i alle aldere.

Så langt liker jeg meg veldig godt, og jeg er kjempe spent på de neste ukene hvor det skal skje mye. Internett er ikke av det beste, så jeg får skrive mye når jeg først har tilgang 

Hasta pronto!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar