lørdag 10. oktober 2009

Todagers turister i Lima



Onsdag og tordag fikk vi lov til å være litt turister. Hittil har det vært mye hverdagsliv, men siden disse dagene var offentlige fridager, så hadde vi ikke timer på skolen. Med verdisaker godt gjemt alle mulige rare steder (i sokker, lommer, magevesker og BHr) trasket vi rundt og følte oss ganske små i den veldig store byen (med godt over 8 millioner innbyggere!)
I sentrum av Lima viste Claudia oss oss palasset, katedralen og katakombene. Veldig spennende!
Da vi ruslet litt rundt oppdaget vi hvor utrolig kommersielle hovedgatene var. Det var BurgerKing og KFC overalt, og de store kjedene dominerte. Når vi er litt mer kjent, så får vi sikkert mulighet til å finne gater med mindre turistpreg.



Meg og Claudia




Jentene fra Villa Maria; Katrine, Siril, Henriette Emely og Camilla

Etterpå dro vi til Mira Flores, en fin bydel, men rimelig vestlig. Her var det store luksuskjøpesentre, fine restauranter og selvfølgelig Starbuck’s (!!) Vi likte ikke å måtte spise på amerikanske plasser i mangel på andre tilgjengelige steder, men Starbuck’s er FairTrade og dermed litt mer forsvarlig :)


Un Frappechino con Caramel, por favor!



Katrine og Claudia poserer med kunsteriske papirringer laget av Sirilita :D


Tidligere hadde det vært fort gjort å gå bersherk på shopping her, for alt er så mye billigere enn i Norge. Men det føles ikke rett, og jeg merker at jeg ikke ønsker å bli definert som noe overklasse. En dame vi møtte i en butikk fikk helt sjokk da jeg fortalte at jeg jobbet som frivillig og ikke bodde i Mira Flores, for blondt hår og lys hud er for mange definisjonen på rik… En annen ting jeg har reagert på er at overalt er det masse reklameskilt. For bilmekanikere, restauranter, vaskerier osv. Det er greit nok i seg selv, men på alle skiltene er det bilde av hvite, halvnakne damer! Også i reklamer for kosmetikk er det hvite mennesker med vestlige trekk som dominerer. For et utrolig merkelig kroppsideal de har, for her er det så godt som INGEN som er i nærheten av å se sånn ut. Disse mange bildene av vestlige damer i utfordrende positurer kan også være noe av grunnen til at mange menn tror det er helt greit å plystre, smatte, rope og stønne etter oss på gaten.



Katedralen

I morgen skal vi på skolen (ja, selv om det er lørdag) og vi skal allerede ha framføring og innlevering. Jeg skal beskrive et bilde jeg har fått og lage en presentasjon av meg selv. Enkelt nok! Det står verre til med spansken når vi er ute på egenhånd og folk i butikker og busser snakker superfort og bare ser dumt på meg når jeg ikke forstår.

Du, hvor flott det skal bli å snakke flytende!



Meg og teampartner Katrine

3 kommentarer:

  1. det høres ut som du har det kjempe gøy :D

    skal hilse fra alle på Ung :D

    SvarSlett
  2. Moro å følge med på hvordan det går! :)

    SvarSlett
  3. Vi opplevde akkurat det samme med kroppsideal og hudfarge i Laos. Der er det til og med hvitning i alle kremer, så man vil liksom bli hvit. Minner mye om asia, foruten de utfordrende positurene.
    Bra innlegg. Kos deg videre :D
    Eirik!!

    SvarSlett