søndag 22. november 2009

Nye oppgaver på Agape

Hvor fantastisk det er å ha en stund på bussen hver morgen, plugge i iPoden, stenge ute den intense ropingen fra ”innkasteren” og den høye latino- musikken for noen minutter, og drømme seg vekk, be, tenke, filosofere..







Dette er min 5 på topp for øyeblikket:
1.     Me in You – Kings of Convenience (Den er nydelig)
2.     Things will never be the same again – JJ (Ny musikk, takk til Geir)
3.     Closer – Kings of Leon (Gode minner..)
4.     Relax – Maná (Spansk rock, takk til Robin)
5.     Your Protector – Fleet Foxes (Drømmesang..)

6.     (Ekstranummeret er Single Ladies – Beyoncé, fordi den får meg i godt humør)

De siste dagene på jobb har inneholdt nye og spennende arbeidsoppgaver. På onsdag fikk jeg være på workshop med mødre- gruppen. Det er en gjeng flotte, smilende kvinner som alle har hatt tøffe tak i livet sitt. Hver uke, gjennom Agape, samles de for å lære nye kreative ting. Det gir dem noe annet å tenke på, et sosialt treffpunkt og kanskje mer selvtilitt. I tillegg får de masse kunnskap som det er meningen at de kan bruke til å skaffe seg et levebrød – uten å være avhengig av en mann.
Denne gangen kom det en kokk på besøk. Bordet bugnet av matvarer – alt fra sjokolade til hamburgerbrød, og alle var spente på hva dette skulle bli.
Disse mødrene er ikke akkurat dem som trenger seg fram, og de var litt sjenerte i begynnelsen. Etter hvert som kokken utfordret dem, så turte de én etter én å prøve seg i matlagingen. Vi lagde tre forskjellige typer fruktdrikker, milkshake, hamburgere og triples (sistnevnte er en stor sandwich masse majones, egg, avocado, salat osv).
Det har vel aldri vært en hemmelighet at jeg liker å lage mat, så jeg storkoste meg! Det var så gøy å se stoltheten som kom fram hos damene når produktene ble vellykkede, og smilene når de fikk smake det de selv hadde laget.

Dette er oppskriften på en fruktdrikk: (mengde etter smak og behov)
·      Mango
·      Noen jordbær
·      Yoghurt naturell
·      Flytende honning
·      Melk
·      Litt havregryn




Her blir det varmere for hver dag, og snart trenger jeg ikke å ha med meg genser når jeg går ut. Jordbærsesongen er på sitt beste, og 1 kilo koster hele 2 kroner.
Det er heller ikke til å unngå å legge merke til at det nærmer seg jul, selv om den mørke, koselige adventstiden i Norge er (bokstavelig talt) milevis unna. Som hjemme, så har butikkene for lengst pyntet til jul og reklamerer iherdig for det aller viktigste i peruansk juletradisjon; paneton (et søtt brød, formet som en kjempemuffins) og varm sjokolade (med nellik og kanel, som de tilsetter i det aller meste). Det er ironisk at jo mer sommer det blir, jo mer pynter de med snøkrystaller (!) og ”vinterlige” ting.

Vi har i det siste hatt loppeinvasjon på rommet vårt. Jeg ser ut som jeg har vannkopper, og sover to timer om gangen før jeg våkner av at vrir meg av kløe. Vi har sprayet alt av tekstiler, og overalt på rommet ligger det ”AlfaAlfa”, en plante som loppene visstnok ikke kan fordra. Klærne vi bruker på jobb må med en gang vi kommer hjem ristes og henges opp, og rommet vårt ser derfor ut som en krysning av et overfylt jenterom og et rotete gartneri. Men dette er en del av det å jobbe med barna i Huaycan. Her er det ikke alle som er rene eller frie for bakterier og småkryp, men vi verken kan eller vil unngå å leke, klemme dem og være sammen med dem av den grunn, det er sånn hverdagen er.







På fredag fikk jeg være med på noe veldig interessant. På barneskoler i Huaycan ble det arrangert ”foreldreskole” hvor fedre og mødre kom for å lære mer om oppdragelse, hvordan takle problemer i familien osv. Agape deltok med en rollespill som omhandlet disse temaene, med refleksjon og samtale etterpå. Jeg fikk være med å være skuespiller med pappmaske foran ansiktet, og det var veldig gøy! En bra måte å illusterere forskjellige situasjoner, og det fanget nok oppmerksomheten mer enn et rent foredrag ville gjort.

Etter noen startvansker, så ser hverdagen nå lysere ut av ulike grunner…
Det er viktig, uansett hvor man er i verden, å nyte hver dag og huske at det er NÅ man lever! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar