fredag 4. desember 2009

Peruanske gentlemen

Av og til kan jeg bli rimelig lei av plystring, roping og smaskelyder på gaten, og alle ting som følger med den såkalte macho- kulturen. Men den har jammen meg gode sider også! Da jeg ble bedt om å handle inn premier til en ungdomsgruppe på jobb i dag, så tenkte jeg at det var en enkel sak. Men på handlelisten sto det:

28 kg sukker
3 kg sjokolade
56 bokser melk
30 kg paneton

- og jeg skjønte at dette kunne bli en smule problematisk. I hvert fall ville det vært det i Norge.
Her i Peru fungerer det sånn: Jeg går inn i butikken. Møter en smilende gutt som spør om han kan hjelpe når jeg står der litt småforvirret i det gigantiske supermarkedet. Han hjelper meg å finne det jeg skal ha og kjører den store vognen til kassen. Der står det en som putter tingene i esker og poser for meg, og en annen som bærer det ut. På parkeringsplassen står det en taxi klar, og sjåføren både bærer kassene og åpner døren for meg. Da jeg kommer hjem dit varene skal, så gjelder samme servicen fra sjåføren. Ved inngangen kommer det en tilfeldig forbipasserende som spør om han skal hjelpe meg, og han sørger for å få alle tingene mine trygt på plass.
Dette kunne blitt en anstrengende ettermiddag, men endte med at jeg knapt løftet en finger. Norske gutter og menn, dere har ikke vondt av å være litt "gammeldagse" gentlemen en gang i blant!

2 kommentarer:

  1. Haha! Dessverre er det vel ofte sånn at de peruanske jentene ikke alltid får samme hjelp, selv om mange er veldig servicesinnstilte til kundene, peruaner eller nordmann til tross. Nyt hjelpen;)

    SvarSlett
  2. Ah! Høres ut som kuyndebehandling på Glæden spør du meg ; )

    SvarSlett