onsdag 14. september 2011

Nicaragua, Nicaragüita!


”Ay Nicaragua, Nicaragüita….” Jeg sitter å hører på nasjonalsangeren Carlos Mejia Godoy, og jeg er nettopp i Nicaragua, nærmere bestemt i León. Jeg har gått inn i min tredje uke her, og jeg begynner å venne meg til det som skal være mitt hjemland de neste månedene.
I helga var jeg i surfebyen San Juan del Sur (sammen med et busslass skandinavier), den mest kjente turistbyen i Nica. Det var utrolig vakkert der, med lange hvite strender og turkist hav. Restaurantene lå på rekke og rad langs sjøen, og det var hosteler på hvert hjørne, så det var ingen tvil hva som er den største næringen der. 


Jeg bodde på Sunrise Beach Hostel, sammen med Silje, Siri og Ingrid, et enkelt, men sentralt hostel med hyggelige ansatte og maur under senga. Selv om jeg var i surfeparadis, så bestemte jeg meg for at surfe kan jeg gjøre så mye jeg vil i Lima, denne helga trengte jeg å slappe fullstendig av. Lørdagen ble tilbragt sammen med Ingrid og Siri og vi koste oss maks! Lunsjen var et av høydepunktene, den ble inntatt på ”El gato negro”, en kafé/bokhandel med Superfood, saftige smoothies og ferske bagels. De solgte til og med økologisk kokosolje, brukte bøker og Fairtrade- klær! Ikke så rart jeg følte meg hjemme der!


Både fredag og lørdag kveld var vi ute på byen, og jeg tror nordmenn gjorde seg tydelig bemerket i bybildet denne helgen, både positivt og negativt… En del ble frastjålet vesker og verdisaker, og noen få ble ranet. Jeg slapp unna ubehagelige opplevelser, og var som alltid fornøyd med å få danset litt! Det var en super helg, men på søndagen kjente jeg at jeg var klar for hverdag og rutiner. 


Studiet er hardt, men veldig interessant! I og med at vi er en så stor gruppe norske, så har det blitt flere samtaler på norsk enn på spansk, og det er veldig hyggelig, men språket må vedlikeholdes (og forbedres!) I dag begynte jeg derfor å snakke med Lucia som jobber på hostelet jeg bor på. Hun virker litt sjenert, men etter hvert løsnet det og vi hadde en lang og spennende prat. Jeg ble invitert i hjem til henne, og til å være med i kirka hvor hun går. En fin mulighet til å få amigos nicaragüenses! Ingrid, Siri og jeg skal derfor bli med i kirka i morgen, og det blir i seg selv et kulturstudie, i og med at dagens forelesning i Latin- Amerika studier handlet om religion og dens betydning i dagliglivet, politikken og økonomien.
Jeg gleder meg til fortsettelsen – og kunne ikke hatt det bedre akkurat nå!

2 kommentarer:

  1. Ååå, så herlig at du blogger, Siril! Her skal jeg følge med, både for å lese om hvordan du har det OG for å leve ut litt latinamerikalengsel gjennom deg :) Jeg har begynt på salsakurs, forresten! Det er fantastisk... Muchos abrazossss

    SvarSlett
  2. GØY å lese Siril.. Lykke til med spansklæringen videre:) Du er flott!

    SvarSlett