torsdag 15. september 2011

Regntid


Utenfor rommet mitt på hostel Colibri

Det pøsregner. Nei, det uttrykket dekker ikke dette været – for det virkelig bøtter ned! Så mye at det ikke er er noe vits å ha på musikk på dataen, for jeg hører den ikke uansett. Torden braker og lynet flerrer over himmelen som paparazzi- blitz på den røde løperen. Å komme seg fra restauranten til hostelet ble en våt affere, selv om vi tok taxi.
Jeg, ei sørlandsjente som elsker sola, har faktisk skjønt at regnet er helt nødvendig her. Det er fryktelig varmt og trykkende på dagtid, og vi går bare å venter på at regnet skal komme for å gjøre lufta lettere og friskere. Kanskje typisk norsk å være så opptatt av været, men her er det faktisk ganske avgjørende; møter og arrangementer blir nemlig avlyst når det er på sitt verste. 

Feiring av Jomfru Maria
 I dag er det nasjonaldagen til Nicaragua. Man skulle tro at det var i dag den store feiringen var, men i dag er det helt stille i gatene. Derimot har vi både hørt og sett mye til feiringen de siste to ukene. Flere ganger om dagen har det blitt avfyrt saluttsalver så kraftige at vi den første gangen trodde det brøt ut krig. I tillegg har skolebarn gått i stive uniformer i lange parader, guttene trommende på all slags rytmeintrumenter og jentene drillende/dansende. Veldig spesielt, men jeg synes synd på ungene som i timesvis marsjerer i denne varmen.
I går var Ingrid, Siri og jeg med Lucía i pinsemenigheten ”Casa de Jehova”. De holder på med en kampanje denne uka, og en pastor fra Panamá var derfor invitert. Først synes jeg det var utrolig morsomt at de spilte salsa- salmer, og danset mellom benkeradene. Etter en time var jeg derimot ganske sliten av å klappe. Da pastoren satte i gang fikk jeg sjokk. Jeg har aldri hørt noen rope så høyt og si så mange ord uten å puste! Vi gikk etter to og en halv time, da han begynte å kaste olivenoje på menigheten og noen besvimte.
Vi så på opplevelsen som et interessant innblikk i pinsebevegelsen i Nicaragua, men var enige om at det var i villeste laget for oss.  Religion har derimot mange positive virkninger på samfunnet her. Det blir konsumert mindre alkohol i kristne familier, og det har effekt på familielivet. Alle pengene som ikke lenger går til drikke, kan nå komme hele familien til gode, og det er også mindre vold.
I dag er det torsdag, og det betyr ukas høydepunkt; salsakveld på baren ”La Olla Quemada” (den brente gryte). Jeg gleder meg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar